Åsiktsinlägg

Tänkte skriva ett litet åsiktsinlägg, om ridskolor. Känner verkligen för att skriva av mig om det.
 
Många av dagens ryttare har någon gång börjat att rida på en ridskola. Det är även jättemånga som rider på ridskola just nu, och trivs alldeles utmärkt med det. Men varför ska så många hacka ner på ridskoleryttare och ridskolehästar? Även om du har egen häst eller bara är ridskoleryttare så har vi samma intresse, och bara för att några har egen häst är de inte bättre än de som rider på ridskola.
Det kanske finns några få ridskolor som inte är bra, där hästarna står inne 22 h om dygnet. Men jag vet att det finns massor av privathästar som knappt får gå ute alls, ''de kan ju bli smutsiga''. Och alla som säger att ridskolehästar bara går runt, runt, och runt i ett ridhus sju dagar i veckan. Men så är det faktiskt oftast inte. Men det finns ju flera privatryttare som rider i ridhuset fem dagar i veckan av sju.
 
Om man klickar in sig på en blogg, kan vara vilken hästblogg som helst. Där står det massor, ''Ja, jag räddade köpte Bullen från dendär dåliga ridskolan''
Varför skulle man rädda en häst från en ridskola? Och varför ser alla ner på ridskolor? Hästarna mår visst bra, det kanske finns några få hästar, som har ett temperament som inte passar in på ridskolor så att den måste säljas.
 
Min åsikt är att ridskolor är bra, om inte ridskolorna hade funnits skulle massor av andra hästintresserade aldrig ha haft möjlighet att rida. Ridsporten är en dyr sport och ridskolorna är ett bra alternativ till de som inte har råd med en egen häst eller t.ex. foderhäst. Alla vi som driver denhär bloggen har ridit/rider på ridskola.
 
Så alla ni därute som klagar och hackar på ridskolor. Ni som aldrig verkar ha besökt en, då tycker jag att ni ska be era föräldrar köra er till närmsta ridskola och ta er en titt med egna ögon. Verkar ridskolan lika dålig som ni har tänkt er? Min gamla ridskola, eller ja, där Sigge står är väldigt bra, ridning i ridhus, det är ofta uteritter, bra teori, ridskola 2-3 dagar i veckan, och då är minst två av lektionerna nybörjarlektioner. Hästarna står i en stoor hage när de inte går lektioner.
 
Sluta hacka på ridskolor, ridskolehästar och ridskoleryttare, tack!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Fanny ♥

Håller med!! Innan jag började på ridskola red jag privat för en ridlärare (ingen ridskola alltså) en gång i veckan, hon gjorde inget annat än hacka och sa fel. Lärde mig inget om hästen inte ens att sadla. Om jag skulle varit kvar där och inte börjat i traume skulle jag knappt ha galopperat. Jag är grymt glad att jag fick en så bra ridskola, även om ridskole perioden är över för mig!!

2012-08-01 @ 21:33:46
URL: http://barbacka.blogg.se
Postat av: Clara

Sv (fanny): Hur länge har du hållit på att rida in henne? Själv har jag inte mycket erfarenhet av de första stegen när det kommer till inridning, jag har bara ridit in hästar som redan var vana vid ryttare och utrustning, men som inte kunde något, så jag tycker det är hur spännande som helst att lära mig mer om de första stegen! :D

2012-08-01 @ 23:51:27
URL: http://tvistirni.webblogg.se/
Postat av: Moa

Hej, vilket grymt inlägg å jag håller me dig t 110% :) men nu äre så att jag ska börja på ridskola nu t hösten när skolan börjar. Men det är ett problem.....alla tycker att jag e fånig å dålig bara för att jag ska börja på ridskola......dom tycker att de är för nybörjare! :( men annars har jag ingen möjlighet att rida och jag älskar hästar å ridsporten av hela mitt hjärta, så Jag gör vad som hällst för hästarna till och med å blivit mobbad i skolan för det :'( så Jag undrar om jag kunde få kopiera detta inlägg å lägga upp på min blogg så dom får se att det inte bara e jag som tycker att det e elakt att se ner på ridskolan mm. Självklart så länkar jag eran blogg å säger att det va du som skrev de :) Tacksam för svar i ett inlägg.....skulle va hur snällt som hällst av dig Alma å då kanske dom skulle sluta å mobba mig för att jag älskar ridsporten! Mvh Moa<3

Svar: Klart du skulle få kunna lägga upp det på din blogg om du inte skriver att du har gjort det, om du bara länkar oss är det såklart okej :) Tycker det är jättetråkigt att så många hackar på ridskolor och ridskoleryttare, alla har ju inte råd med egen häst. Har du ridit förut, eller är dethär första gången du ska rida? :)
Barbacka None

2012-08-03 @ 08:28:07
URL: http://fainleogban.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0