Den perfekta hästen

Alla gillar ju olika sorters hästar, vissa gillar pigga, vissa gillar de som är lite lugnare. Några vill ha en hopponny medans andra nöjer sig med en skogsmulle. Men jag tänkte skriva hur min drömhäst skulle vara. 
 
Om jag hade fått välja precis vilken häst jag ville. Så vet jag på ett ungefär hur den skulle vara. Utseendet spelar inte så jättestor roll, det är personligheten som räknas. 
 
Min drömhäst ska inte vara en häst som går i 110 km/h hela tiden. Den får gärna vara lite lugnare. Jag tycker det är bättre när man får driva lite, än att hela tiden få bromsa. Det är otroligt jobbigt, för jag har även ridit sådana hästar.  Hästen får gärna vara en lite kraftigare modell, vet att jag sa att utseendet inte spelar någon större roll, men har alltid gillat de lite maffiga hästarna mest. Jag har två favoritraser som jag skulle kunna tänka mig. Antingen en fjordhäst eller en connemara. 
Storleken på hästen får vara allt från 149 cm till 155 cm, ungefär. Men hittar man en häst som skulle råka vara 160 cm, men man veerkligen passar ihop med den, så skulle inte det vara ett jättestort problem. 
En connemara kan ju vara övervuxen, vissa kan bli till 156 cm. 
 
Det behöver inte vara en jätteduktig hopponny heller, den ska gilla att hoppa, och inte vara så tittig. Varken i hoppning eller i skogen. Den ska vara utbildad i dressyr också, jag tycker det är väldigt viktigt att rida dressyr även som hoppryttare, man behöver ju faktiskt inte tävla. 
 
I hanteringen ska den vara lugn, och inte stressa upp sig överdrivet mycket. Den ska inte ha några större problem med att bli lastad, duschad eller skodd.
Det är ungefär så jag skulle beskriva min drömhäst :) 
 
 
Alma 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0