Hur rider/hoppar jag fram till tävling

Tänkte skriva lite om det, har satt det som en punkt på ''days'' men skriver det nu i alla fall. När jag kommer fram till tävlingsplatsen så är ju hästen redan ganska varm och framriden. Men det kan ju vara ganska långt till start, så då får hästen stå med täcke på sig. När det börjar bli dags att rida fram så gör jag mig iordning, sätter på alla saker jag ska ha osv. Efter det rider jag fram honom på grusplanen som ligger utanför ridhusen, skritt, trav och lite galopp. Det brukar vara väldigt rörigt där, så det är inte superroligt att rida fram där. Efter det får man ju gå till framhoppningen som de flesta kanske vet? Där galopperar jag en liten stund till, tills hästen inte är allt för spänd, helst ingenting. Då travar jag på krysset, två gånger brukar det bli (men det varierar ju såklart från gång till gång, då hästen är olika spänd), sedan tar jag det i galopp en gång innan jag går över till räcket. Räcket hoppar jag 2-3 gånger, tills jag känner ''nu känns det som om vi har bra flyt på räcket''. Efter det går jag över på oxern och gör samma sak där. Om jag har mycket tid får hästen skritta på långa tyglar en stund, tills det nästan är min tur, då travar jag över krysset en gång till. Så brukar min framridning och framhoppning se ut :) Skriv gärna hur du brukar rida fram, kanske kan du dela med dig något bra tips!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0