Säsongens första hoppning

Idag var det säsongens första hoppträning. Hade längtat jättemycket tills idag, eftersom hoppningen är allra roligast. Jag kom i alla fall till stallet runt fyra, och då gjorde jag iordning Sigge inför en nybörjarlektion. Det är två nybörjarlektioner innan mig, så han går ganska mycket idag. 
Vi fick gå med till ridhuset och tillbaka med dem också. Vid fem började teorin och då gick vi igenom lite olika färger, och provade sadlar på en häst. Hur sadeln ska ligga på hästen osv. Det var faktiskt väldigt lärorikt och bra att kunna i framtiden om man har en egen häst. 
 
I alla fall så börjar vi rida klockan sex. Under uppvärmningen tränade jag på att han ska lyssna på mig. Gå i det tempo jag vill att han ska gå i. Vi började lektionen med ganska mycket bomarbete. 
Det var en upphöjd bom i varje hörn, och vi skulle gå på en volt över en och samma bom flera gånger och inte passera medellinjen. Både i skritt och i trav. Meningen med hela övningen var ju att man skulle kunna reglera farten och få bommen mitt i steget. 
Efter det fick vi börja gå runt hela fyrkantsspåret, målar upp den övningen lite, eftersom det blir så krånligt att förklara. 
 
Jag kanske skulle satsa på en karriär som konstnär btw? ;) 
 
I alla fall så red vi runt hela fyrkantsspåret på alla bommarna i trav, lättridning. Det var jätteroligt, och det gick såå bra över bommarna på långsidorna. Jag är sjukt nöjd över den övningen. 
Sista övningen med bommar var att vi skulle rida i galopp på volterna, men bara över de upphöjda bommarna. Det gick sådär, han saktade av innan första bommen VARJE gång, så det var lite jobbigt.
 
Sista övningen var roligaste och var allra roligtast. Den gick bäst också. Nu är bommarna på långsidorna omgjorda till hinder, de blåa till en oxer och det röda som ett räcke. Vi skulle först komma på det röda, och sedan rida det blå. Det gick superbra idag, tror vi hoppade 65 som högst idag. Runt där i alla fall. 
 
Nu har ni fått ett långt och utförligt inlägg om min hopplektion. Ni kommer såklart få detta efter varje måndagsridning. 
Föressten har jag fått flera frågor om jag rider på ridskola. Men nej, jag rider hyrarlektion. Det är en timme istället för fyrtiofem minuter, man hoppar varannan gång och har alltid samma häst, alltså sin hyrhäst. Mycket fördelar. 
 
Nu måste jag duscha om jag inte vill lukta svettig häst imorgon i skolan ;) 
 
Är sååååå sur för att jag inte hade med mig nån kompis som fotade :/ 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0