När är man för lång/för tung?

Något jag tänker mycket på när någon säger "jag är för lång för min ponny", är när blir man egentligen för lång?
 
Det känns inte som att hästen tänker "åh nej, inte hon den långa!" för om man inte väger för mycket så borde väl inte hästen bry sig så mycket? 
 
Jag tror det är för många som bedömmer sig att vara "för lång" genom att kolla på bilder när man rider. Sen tycker jag såklart att om fötterna nuddar marken när man sitter på hästen barbacka, då är du för lång. För så kan du ju inte rida, när du faktiskt skulle kunna gå på marken när du rider..
 
Att vara för lång för hästen är väl egentligen om man känner att det blir obalans, så alltså kan väl bara ryttaren säga om han/hon är för lång för sin ponny/häst. Då blir det liksom obalans i stigbyglarna. Man vinglar lite, kommer för långt upp ur sadeln osv.
 
Och för tung är man väl om hästen känner sig obekväm, jag vet hästar som lagt sig ner, bockat av ryttaren och sånt när hn är för tung. Men man måste ju också tänka lite på hur mycket just den hästrasen bär. Shetlands ponnys kan bära ungefär hälften av sin egen vikt och dra dubbelt av sin egen vikt.
 
Mitt tips är att kolla upp hur mycket just din hästras kan bära innan du köper den. Det är det bästa för att inte bli för tung!
 

Kommentarer
Postat av: Miriam

Jag är en erfaren shettisägare och kan tala om att en shetlandsponny INTE ska bära hälften av sin egen vikt!

Svar: Vad tycker du då? En maxad shettis med mycket muskler ska kunna bära hälften av sin vikt minst 2 ggr på en månad
Barbacka None

2012-07-23 @ 21:26:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0