Sporrar och spön

Det räcker att åka på en ponnytävling, vart som helst i hela Sverige. Sporrar och spön används som bestraffningar. Nedan kan ni läsa lite om mina åsikter m.m.
 
Mer än hälften av alla ryttare, nu främst ponnyryttare rider med sporrar eller spön. Jag säger inte att det är något fel att göra det om man använder det på rätt sätt. Som en hjälp framåt, men inte som en bestraffning.
Jag tävlar inte så jättemycket, och har aldrig tävlat mer än en träningstävling. Men jag kollar ofta på ponnytävlingar, eftersom jag tycker det är roligt att se på när andra tävlar.
 
Många rider med sporrar och spön. Många rider med det på fel sätt, och många på rätt. Vi kan ta ett litet exempel nedan, så får vi se hur många som känner igen sig.
 
'' Greta rider mot hindret med sin ponny. De är näst sista hindret i grundomgången och de är hittills felfria. Hindret är ett våghinder och ponnyn har alltid varit lite tittig på sådana hinder. Greta ger ponnyn en pisk på bogen och skänklar två gånger, ganska hårt. Hon har sporrar. Ponnyn kommer emot hindret och vägrar. Greta piskar, piskar och piskar tills ponnyn börjar backa. Istället för att lungt visa ponnyn hindret en gång gör hon en skarp sväng och kommer på hindret en gång till, ponnyn var inte beredd på att hindret ska komma så snabbt, men hoppar i alla fall. Sista hindret går också bra, men det blir ingen omhoppning. På vägen ut från ridhuset/banan klappar inte ens Greta ponnyn och skänklar den jättemycket så att de snabbt ska komma ut ur ridhuset''
 
Känner någon igen sig? Självklart är Greta bara att påhittat namn.
Jag tycker att alldeles för många använder sporrar och spön som en bestraffning. Det kan vara läskigt att se hur de används. Men det sjukaste är att ingen säger till dem. Ingen. Jag tycker verkligen att man borde få någon sorts som bestraffning som ryttare, inte att bli slagen eller så. Men te.x. avstängning i en period. Om mitt barn hade gjort så, så hade jag sagt att de inte får tävla.
 
Men vad är era åsikter om sporrar och spön som används som bestraffning? Skriv gärna vad ni tycker också.
 

Kommentarer
Postat av: Ida

Sv; Tack snälla!

2012-07-22 @ 13:53:32
URL: http://ibequestrian.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0